Luulin pitäväni tästä nyhtökaura-hotdogista ja happamasta erikoisoluesta, mutta oliko se vain harhaa? |
Helsingin Sanomat on tutkimattomista syistä viime aikoina vakaasti
yrittänyt iskostaa lukijoidensa tajuntaan, että osapuilleen kaikki valmisruokien kategoriaan
kuulumaton lähiruoasta luomuun ja kasvisruoasta muikunmätiin on nykykulttuurissa
elitististä ruoalla esittämistä. Samaan elitismi-koriin on nakattu myös
pienpanimo-oluet ja muut erikoisoluiksikin tituleeratut juomatuotteet, sillä johan
se nimikin sanoo, että nää on sitä sellaista vähän erikoisempaa olutta.
Olen lukenut tekstejä otsa kurtussa ja koittanut käsittää, mistä tässä
koko hommassa on oikein kyse, kun Suomen hipstereimmän kaupungin
nimikko-sanomalehti yrittää julistaa koko kaupunkikulttuurin yhdeksi suureksi säälittäväksi
performanssiksi. Otaksuin pitkään, että kyseessä on jonkinlainen sarkasmin
korkein muoto. Jotain niin korkeaa logiikkaa, ettei sitä vaan voi ymmärtää.
Tänään jo hiukan hiipunut ruokaelitismi-keskustelu virisi taas
uudestaan, kun Nyt.fi julkaisi Turun yliopiston tutkijatohtori ja
taloussosiologi Taru Lindblomin ja Helsingin kaupungin tietokeskuksen tutkija ja sosiologi Pekka
Mustosen tutkimukseen ja haastatteluun perustuvan artikkelin. Kyllä, ruokaelitistit syövät
sushia ja huuhtelevat sen alas pienpanimo-oluella, vaikka osa heistä ei voi
sietää levälättyjen sisään rullattua raakaa kalaa saatikka katkeranmakuista kaljaa.
Artikkelissa oli koko joukko kummallisia lauseita, mutta eniten minua ihmetytti
seuraava lainaus suoraan tutkija Lindblomin suusta: "Tai brunssit. Saako
niistä oikeasti joku iloa irti?" Olen käynyt sen verran hyvillä,
makujentäyteisillä ja ruokaisilla brunsseilla, että on varsin vaikea kuvitella
kulinaaristen elämysteni olevan pelkkää onnistuneen keskiluokkaisen
performanssin suomaa tyydytystä.
Olut ja jälkiruoka. Näennäisen rennon vaikutelman rikkoo vain tarkoin harkitun oloinen väriyhdistelmä. |
Silti pakotin itseni miettimään, piileekö ruokaelitismi-keskustelun
äärimmäisyyspuheen alla jotakin olennaista. Onko tämä kaikki lähi-, vege-,
luomu-, karppi-, raaka-, super- ynnämuu ruoka uusi kupla, jonka läpi me Hesan
hipsterit ja Espoon porhot ei vaan voida nähdä niitä suuria kansan rivejä,
jotka yhä rouskuttavat multaporkkanaa ja napsivat mummon lihapullia paljain
käsin pellon laidalla? Kuinka elitisti sitä lopulta itse oikein on?
Saadakseni selville oman ruokaelitismikertoimeni, aloin kelaamaan läpi
omaa tarinaani aina sieltä vauvavaiheesta alkaen. Kuvitelkaa vuosi 80-luvun
loppupuolella, vauvan vaunut ja kolmikymppinen virkamiesäiti työntämässä niitä.
Ja täti, joka tulee vastaan lirkuttaen: "Onpas potra poika sinulla siellä
vaunuissa!" Äitini oli siis pukenut minut turkoosiin haalariin naissukupuolestani
huolimatta. Ihan vaan siksi, ettei ollut, eikä edelleenkään ole pinkki-ihmisiä.
Ensimmäinen merkki elitismistä tarttui minuun jo äidinmaidon mukana, kun äitini
istutti syvälle aivoihini kaksi keskiluokkaista tapaa: muka joukosta erottuvan
pukeutumisen ja halun kyseenalaistaa kaikkea perinteistä ihan vaan muita
ärsyttääkseen.
Leikki-iässä elitistiset piirteeni sen kun vahvistuivat. Viisi- tai
kuusivuotiaan kypsällä varmuudella ja päättäväisyydellä päätin ryhtyä syömään ainoastaan
kasvisruokaa, tiettyjä makkaralajikkeita ja paistijauhelihaa.
Kuvittelin tähän
asti ratkaisuni johtuneen siitä, että liha maistui minusta pahalta, enkä saanut
sitä alas, mutta onneksi ruokaelitismikeskustelu herätti minut huomaamaan
todelliset syyt. Varhaiskypsänä lapsena osasin jo tässä vaiheessa ennustaa
tulevat ruokatrendit ja alkaa muokkaamaan omaa dieettiäni vaivihkaa kohti
2010-luvun hipsteriyden ydintä. Näin vuonna 2017 olen päässyt kulinaarisen identiteettini muokkauksessa
vaiheeseen, jossa olen yhä enemmän vegetaristi, enkä pysty edelleenkään syömään
kokolihaa, kanaa tai kalaa.
Nuoruus toi mukanaan opinnot ja yliopisto antoi lisäsilauksen keskiluokkaiselle
performanssilleni. Valtsikan, käyttäytymistieteellisen ja humanistisen
tiedekunnan käytävien seilailu sai minut häpeämään omaa valtaani,
luokka-asemaani ja olemattoman pientä opintotukeani. Onhan maailmassa paljon
ihmisiä, joilla menee taatusti hirveän paljon huonommin.
Opin katsomaan
asioita aina vähintään kymmenestä erilaisesta näkökulmasta yhtä aikaa,
rakastamaan pitkiä sanoja ja puhumaan sitä akateemista "toisaalta,
toisaalta"-kieltä, jossa perusteluja on aina triplasti enemmän kuin itse
argumentteja. Muutin Keravalta Espooseen hyvin toimeentulevien perheiden ja
insinöörien mekkaan.
Olutta ja hyvää suklaata. Keskiluokkaisen statuksen visuaalis-kulinaarinen performanssi, jota suklaan etiketti vahvistaa. |
Ja sitten minusta tuli olutbloggaaja. Luulin kirjoittavani, koska
tykkäsin oluesta, mutta muistellaanpa tarkemmin. Vielä jokunen vuosi ennen blogin aloitusta en voinut
sietää kaljaa. Kuvittelin löytäneeni ne minun omat juttuni olutmaailmassa, mutta
oliko kaikki vaan harhaa? Entä jos vain esitin tietämättäni täyteläisen
suklaisten ja espressoisten stouttien ja porterien tai kirpakan sitruunaisten
hapanoluiden ylintä ystävää?
Kenties olisi ollut rehellisempää juoda koko
loppuelämänsä samaa väljähtynyttä 0,7-prosenttista Pirkan siideriä, jota
maistelin muovipullosta vanhempien luvalla 13-vuotiaana. Mähän silloin ihan
niinku aikuisten oikeesti tykkäsin siitä.
Elämänkerrallisen katsauksen myötä tulin kuitenkin siihen
johtopäätökseen, että en ole sydämeltäni elitisti. Tuskin kovin monet muutkaan
meistä ovat. Olen vain muuttunut matkan varrella: en ole enää se parin vuoden ikäinen lohiriisisekoitusta hotkiva taapero tai 13-vuotias tyttö, joka hihittelee alkoholiton sidukkapullo kädessä lapsuudenkodin pihatiellä.
Useimmissa makumieltymysten
muutoksissa kyse on ihan luonnollisesta elämään kuuluvasta
kasvusta. Ihminen ja maku muuttuvat iän myötä ja se muutos vaikuttaa siihen,
mistä kukakin pitää missäkin elämänsä vaiheessa. Ei ole noloa pitää
pienpanimo-oluesta tai lähiruoasta nyt ja huomenna jostain muusta. Ei ole
myöskään feikkaamista olla trendikkäästi vegaani tässä kuussa ja ensi kuussa paistaa
lähitilan ylämaan karjan ulkofilettä. Kunhan ihminen syö ja juo sitä, mistä hän
nauttii, kaikki on kunnossa.
Nyt-liitteen nettisivuilla esitellystä kulinaarisen pääoman tutkimuksesta sen
sijaan tulkitsin esiin muuan tärkeän piiloviestin. Pahaa tai muuten
epämiellyttävää ruokaa on jokseenkin tyhmää syödä coolin tai muulin esittämisen
takia väkisin, vaikka sosiaalinen pääoma siitä kuinka tuntuisi kasvavan
kohisten. Toisaalta, vaikea lienee moista esittämistä välttääkään, sillä nykykulttuuri on someineen päivineen monien tutkijoiden mielestä yhtä jatkuvaa ja ympärivuorokautista oman identiteetin performanssia kaikilta kaikille.
Jollain hassulla tavalla olen kuitenkin itseeni ja itseni kaltaisiin
isketystä elitistin leimasta hieman otettu. Onhan se ihan siistiä olla
vaihteeksi elitisti, kun on koko tähänastisen elämänsä kuvitellut olevansa se
ihan ihme asioista innostuva kummajainen, jota kukaan ei vaan tajuu. Vaihtelua
ainakin, jos ei muuta.
Elitismistä Helsingin
Sanomissa:
Ruokahifistely on
elitismiä. Helsingin Sanomat 26.10.2016. Pääkirjoitus, kolumni.
Ruokatrendit, kuten sushi, veganismi ja pienoluet, ovat
esittämistä, jolla hyväosaiset tekevät eroa muihin, sanoo tutkija – ja hänellä
on lukuja todisteeksi. Nyt.fi 18.1.2017.
Kyllä totuus kenties löytyy jostain välimaastosta, varsinkin ehkä pienpanimo-olutharrastuksen kohdalla, jossa harrastajat monesti taitavat olla näitä keski-/alaluokkaisia, jotka vaan tykkäävät mauista eivätkä aivan niin paljon statuksesta.
VastaaPoistaTuosta brunssijutusta vaan tuli mieleen, että kyllä kun Turussa suosituimman brunssipaikan ikkunasta sisään katsoo, niin hieman päätä joutuu pudistelemaan, sen verran homogeenistä sakkia sisällä on (hoikka blondi nainen on ehkä se yleisin). Yksi sunnuntai näin tusinan "näitä ihmisiä" odottelemassa oven ulkopuolella ovien aukeamista.
Mielenkiintoinen aihe noin ylipäätään ja hyvä kirjoitus siitä.
Hyvä pohdinta. Olen itse joutunut "olutharrastajana" miettimään paljon omaa asemaani tässä harrastuksessa, sillä en pidä Real Ale -tyyppisestä oluesta. Pakkohan se olisi pitää, ei muuten voi olla harrastaja. No, ehkä en olekaan. Tämä teksti pisti taas miettimään, loistavaa!
VastaaPoistaPahoittelen myöhäistä vastaustani. Radhelper, olet oikeassa siinä, että tiettyjä 'luokkaeroja' näissä on. Yleensä pienpanimo-oluet tuppaavat olemaan kalliimpia ja siitä vedetään usein aika suoraviivainen johtopäätös, ettei köyhällä ole varaa ostaa niitä. Kaikilla ei toki olekaan, mutta osalla kyse on enemmänkin siitä, ettei pienpanimo-olutta ole varaa ostaa paljon. Jos ajatellaan yhtä tai kahta pulloa silloin tällöin, niin ne saattavat tulla aika paljon halvemmaksi kuin se stereotyyppinen salkku bulkkia. Toisaalta myös juomatapa 1-2 pulloa silloin tällöin kuulostaa varmasti monen korviin itsessään jo melkoiselta elitismiltä.
VastaaPoistaHeh, tuo brunssijuttu on kyllä ihan totta :D Mistähän sekin tulee? Toinen brunsseilla usein vastaantuleva tyyppi on nais- tai miespuolinen hipsteri isoine silmälaseineen ja printtipaitoineen.
Gunmonkey, olutharrastaja ainakin omasta mielestäni voi ihan hyvin olla, vaikkei real alesta pitäisikään. Kaikilla kuitenkin on omat makumieltymyksensä ja vaikka esim. real alet ovat arvostettuja, ei niistä varmasti kaikki silti pidä. Real alehan on 'flättiydessään' ihan omanlaisensa tuote ja eroaa hyvinkin paljon ns. normioluesta. Itselläni ollut kyllä real alejen suhteen niin, että vain aika harvat yksilöt ovat kolahtaneet kunnolla. Suurin osa tuntuu olevan liikaakin toistensa kaltaisia ja vähän tylsiä.