lauantai 29. lokakuuta 2016

S-ryhmän Beer & You: ajatuksiani uudesta koko kansan olutkonseptista

Sain muutaman muun olutbloggaajan tavoin kutsun S-ryhmän Beer & You -konseptin lanseeraustilaisuuteen, joka pidettiin tämän viikon keskiviikkona. Beer & Youlla S-ryhmä haluaa houkutella erityisesti olutnoviiseja testaamaan uusia makuja ja oluttyylejä. Uuden olutkonseptin perustana on oluiden makuprofiilijaottelu, jonka avulla ravintoloiden asiakkaita autetaan löytämään laajasta tarjonnasta omat suosikkimakunsa- ja tyylinsä. Profiilien esittelyssä käytetään profiilien nimikkovärejä. S-ryhmän tapa jakaa oluet makuprofiileihin tuntui minulle entuudestaan tutulta, sillä se oli erittäin samankaltainen kuin Anikó Lehtisen olutkirjoissaan käyttämä oluttyyppien jaottelu.

Tastingin oluet makuprofiileittain

Maistelulauta

Lasinalunen, jossa on kuvattu oluiden makuprofiilijaottelu
Beer & Youn näkyvin uutuus on maistelulauta, johon koostetaan profiilijaottelun perusteella eri oluttyyppejä. Konseptilla on oluen lisäksi vahva kytkös ruokamaailmaan, sillä siinä kullekin maistelulaudan oluelle on valittu oma suolainen tai makea makuparinsa. Maistelulaudan lisäksi Beer & You tulee näkymään ravintoloissa olutpulloihin kiinnitettävinä oluttyypistä kertovina tarroina sekä seinäjulisteina ja lasinalusina. Aluksi konsepti on käytössä 16 olutravintolassa, mutta sen on tarkoitus levitä laajemmalle vuoden 2017 aikana. 

Beer & You -laseja lasinalusineen
Eri tyylisille oluille suunnitellut Beer & You -lasit
Lanseeraustilaisuudessa konseptia esittelivät S-ryhmän viestintäsuunnittelija Anna Lappalainen ja ketjupäällikkö Miko Kamppuri. Meille bloggaajille oli järjestetty oma tasting, jossa uuteen konseptiin tutustuttiin käytännössä erilaisia oluiden ja pienten purtavien pareja testaamalla. Homma toimi niin, että jokainen osallistuja sai eteensä maistelulaudallisen oluita ja kullekin oluelle ruokapuolelta valitun makuparin. Lautasen oluet oli merkitty tyypeittäin eri värisillä lasinalusilla. Maistelulauta ideana oli minulle tuttu, sillä olen törmännyt niihin aiemmin joissain olutravintoloissa. Ruokaparien yhdistäminen kuhunkin maistelulaudan olueen sen sijaan tuntui ideana tuoreelta ja kiinnostavalta.

Maistelussa mukana olleita komboja, luetaan vasemmalta oikealle: porkkanakakku + Velkopopovický, kuningatarpiiras + Newcastle Brown Ale, patonki tuorejuustolla + Brooklyn Sorachi Ace sekä Põhjala Must Kuld + Fazerin sininen
Makupareista osa oli olutharrastajalle melko ennalta-arvattavia (esim. Põhjala Must Kuld ja Fazerin sininen), mutta jotkut parit onnistuivat yllättämään ainakin minut. Vai mitä sanotte Velkopopovický Kozel Premium Lagerin ja porkkanakakun yhdistelmästä (joka muuten oli hämmentävän toimiva)? Keskimäärin olut- ja ruokaparit olivat ihan mukavia. Jäätäviä kauhukaksikkoja tai ikimuistoisia match made in heaveneita ei kumpiakaan joukosta löytynyt, vaan parituksessa kuljettiin varmaa keskitietä. Jatkossa toivoisinkin näkeväni Beer & Youn merkeissä myös rohkeammin valittuja makupareja.

Koska tilaisuus oli nopeasti ohi, oikeastaan vasta jälkikäteen ehdin miettiä syvällisemmin, mistä tässä hommassa oikeastaan on kyse. Omasta mielestäni Beer & You -konseptista tekee merkittävän se, että se on luotu palvelemaan koko kansaa. Kuten S-ryhmän ketjupäällikkö Miko Kamppuri lanseeraustilaisuudessa toi esiin, konsepti on kohdistettu 80 prosentille siitä ihan tavallisesta, pientä vihreää korttia taskussaan kantavasta S-ryhmän asiakaskunnasta. Tällaista ei ole aiemmin tietääkseni kokeiltu.

Lanseeraustilaisuus sai minut myös pohtimaan olutkulttuurin kehitystä ja leviämistä laajemmin. Jotain sellaista tästä on jo nyt tullut, jota ei vielä muutama vuosi sitten pienen piirin pyöriessä voinut aavistaa. S-ryhmän tapa brändätä olut kaikkien jutuksi on merkki pienpanimobuumin jatkuvasti laajenevasta vaikutuksesta ja olutkulttuurin valtavirtaistumisesta. S-ryhmä on oikeasti suuri toimija, jonka tekemisillä on suomalaisessa kulttuurissa edelleen melkoinen merkitys. Siksi Beer & You voi parhaimmillaan legitimoida oluen asemaa ruokajuomana Suomessa. Onnistuessaan konseptilla on myös mahdollisuus edistää vähemmän ryyppyhenkisen olutkulttuurin leviämistä. Molemmat hyviä ja kannatettavia juttuja.

Pitkän linjan olutharrastajalle Beer & Youn toteutus tuntuu aika simppeliltä, mutta olutnoviisin näkökulma on todennäköisesti toinen. Aloittelijalle erikoisempiin oluisiin tutustuminen voi olla haastavaa ja siksi liikkeelle on monesti helpompi lähteä pienin askelin. Näkisinkin konseptin tulevaisuuden olevan pitkälti kiinni siitä, miten kokemattomien, mutta kiinnostuneiden noviisien kohderyhmä ottaa sen vastaan. Vastaanottoon puolestaan vaikuttaa hyvin olennaisesti se, miten konseptin jatkokehittelyssä ja toteutuksessa käytännössä onnistutaan. Potentiaalia Beer & Youlla mielestäni kyllä on, mutta idea vaatii vielä jalostamista.

Tähän loppuun listaan vielä joitain huomioitani ja arvioitani itse konseptista. Koska konsepti on vasta lanseerattu ja hyötyisi mielestäni pienestä viilauksesta, esitän myös pari kehitysehdotusta.

Plussapuolet:
- helppo tapa kokeilla uutta ja aloittaa hieman erikoisempien oluiden maistelu
- konseptin kautta on mahdollista levittää tervehenkisempää maistelukulttuuria Suomessa yhä harmillisen yleisen ryyppäysmentaliteetin tilalle
- konsepti tuo ravintoloihin uudet eri oluttyyleille sopivat olutlasit (tämä on oikeasti todella iso plussa, sillä lasin vaikutus maistelukokemukseen on valtavan suuri)
- tykkään maistelulautasesta ideana ja ruokaparitus tuo siihen uutta, kiinnostavaa näkökulmaa
- maistelulautanen sopii mainiosti pienen porukan yhteiseen maisteluiltaan

Huomioitavia asioita ja kehittämiskohtia:
- oluen kanssa tarjoiltaviin makupaloihin voisi tuoda mukaan lisää ajankohtaisia makuja esim. ottamalla mukaan vegevaihtoehtoja, lähiruokaa ja katuruokaa.
- maistelukokemuksen kannalta kaksi perusasiaa on hyvä pitää mielessä: makupalojen laatu ja hyvin harkitut olut-ruokaparit.
- toki myös mukana olevien oluiden olisi kiva olla mahdollisimman laadukkaita ja mielenkiintoisia, sillä uusien jännien oluttuttavuuksien löytäminen voi olla monelle olutharrastuksen alku. Olutharrastajana toivoisin luonnollisesti mukaan mahdollisimman vähän bulkkia ja mahdollisimman paljon maukkaita käsityöläisoluita.

Todettakoon loppuun vielä avoimuuden nimissä, että S-ryhmä maksaa minulle tästä blogikirjoituksesta 350 euron palkkion. Koska sisällöllisiä erityisvaatimuksia ei esitetty, kirjoitin jutun vapaasti niiden fiilisten ja ajatusten pohjalta, joita mieleeni parin päivän aikana nousi. Jutun lähteenä on käytetty S-ryhmän brand managerin Miko Kamppurin ja viestintäsuunnittelija Anna Lappalaisen lanseeraustilaisuudessa antamaa infoa sekä tilaisuudessa mukaan annettua Beer & You -aiheista tiedotetta.

Mikäli haluat lisää tietoa Beer & Yousta, lukaise Kauniin humalan, Loppasuiden ja Tuopillisen kirjoitukset. Myös Punavuori Gourmet julkaisee myöhemmin oman bloggauksensa aiheesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti