Sain muutaman muun olutbloggaajan tavoin kutsun S-ryhmän
Beer & You -konseptin lanseeraustilaisuuteen, joka pidettiin tämän viikon
keskiviikkona. Beer & Youlla S-ryhmä haluaa houkutella erityisesti
olutnoviiseja testaamaan uusia makuja ja oluttyylejä. Uuden olutkonseptin
perustana on oluiden makuprofiilijaottelu, jonka avulla ravintoloiden
asiakkaita autetaan löytämään laajasta tarjonnasta omat suosikkimakunsa- ja
tyylinsä. Profiilien esittelyssä käytetään profiilien nimikkovärejä. S-ryhmän
tapa jakaa oluet makuprofiileihin tuntui minulle entuudestaan tutulta, sillä se
oli erittäin samankaltainen kuin Anikó Lehtisen olutkirjoissaan käyttämä oluttyyppien
jaottelu.
Tastingin oluet makuprofiileittain |
Maistelulauta |
Lasinalunen, jossa on kuvattu oluiden makuprofiilijaottelu |
Beer & Youn näkyvin uutuus on maistelulauta, johon
koostetaan profiilijaottelun perusteella eri oluttyyppejä. Konseptilla on oluen
lisäksi vahva kytkös ruokamaailmaan, sillä siinä kullekin maistelulaudan
oluelle on valittu oma suolainen tai makea makuparinsa. Maistelulaudan
lisäksi Beer & You tulee näkymään ravintoloissa olutpulloihin
kiinnitettävinä oluttyypistä kertovina tarroina sekä seinäjulisteina ja
lasinalusina. Aluksi konsepti on käytössä 16 olutravintolassa, mutta sen on
tarkoitus levitä laajemmalle vuoden 2017 aikana.
Beer & You -laseja lasinalusineen |
Eri tyylisille oluille suunnitellut Beer & You -lasit |
Makupareista osa oli olutharrastajalle melko ennalta-arvattavia
(esim. Põhjala Must Kuld ja Fazerin sininen), mutta jotkut parit onnistuivat
yllättämään ainakin minut. Vai mitä sanotte Velkopopovický Kozel Premium Lagerin ja
porkkanakakun yhdistelmästä (joka muuten oli hämmentävän toimiva)? Keskimäärin
olut- ja ruokaparit olivat ihan mukavia. Jäätäviä kauhukaksikkoja tai
ikimuistoisia match made in heaveneita ei kumpiakaan joukosta löytynyt, vaan
parituksessa kuljettiin varmaa keskitietä. Jatkossa toivoisinkin näkeväni Beer
& Youn merkeissä myös rohkeammin valittuja makupareja.
Koska tilaisuus oli nopeasti ohi, oikeastaan vasta jälkikäteen ehdin miettiä syvällisemmin, mistä tässä hommassa oikeastaan on kyse. Omasta mielestäni Beer & You -konseptista tekee merkittävän se, että se on
luotu palvelemaan koko kansaa. Kuten S-ryhmän ketjupäällikkö Miko Kamppuri
lanseeraustilaisuudessa toi esiin, konsepti on kohdistettu 80 prosentille siitä
ihan tavallisesta, pientä vihreää korttia taskussaan kantavasta S-ryhmän
asiakaskunnasta. Tällaista ei ole aiemmin tietääkseni kokeiltu.
Lanseeraustilaisuus sai minut myös pohtimaan olutkulttuurin kehitystä ja leviämistä laajemmin. Jotain sellaista tästä on jo
nyt tullut, jota ei vielä muutama vuosi sitten pienen piirin pyöriessä voinut
aavistaa. S-ryhmän tapa brändätä olut kaikkien jutuksi on merkki
pienpanimobuumin jatkuvasti laajenevasta vaikutuksesta ja olutkulttuurin
valtavirtaistumisesta. S-ryhmä on oikeasti suuri toimija, jonka tekemisillä on
suomalaisessa kulttuurissa edelleen melkoinen merkitys. Siksi Beer & You voi parhaimmillaan legitimoida oluen asemaa ruokajuomana Suomessa. Onnistuessaan konseptilla on myös mahdollisuus
edistää vähemmän ryyppyhenkisen olutkulttuurin leviämistä. Molemmat hyviä ja kannatettavia juttuja.
Pitkän linjan olutharrastajalle Beer & Youn toteutus
tuntuu aika simppeliltä, mutta olutnoviisin näkökulma on todennäköisesti toinen.
Aloittelijalle erikoisempiin oluisiin tutustuminen voi olla haastavaa ja siksi
liikkeelle on monesti helpompi lähteä pienin askelin. Näkisinkin konseptin
tulevaisuuden olevan pitkälti kiinni siitä, miten kokemattomien, mutta
kiinnostuneiden noviisien kohderyhmä ottaa sen vastaan. Vastaanottoon puolestaan
vaikuttaa hyvin olennaisesti se, miten konseptin jatkokehittelyssä ja
toteutuksessa käytännössä onnistutaan. Potentiaalia Beer & Youlla mielestäni
kyllä on, mutta idea vaatii vielä jalostamista.
Tähän loppuun listaan vielä joitain huomioitani ja arvioitani
itse konseptista. Koska konsepti on vasta lanseerattu ja hyötyisi mielestäni
pienestä viilauksesta, esitän myös pari kehitysehdotusta.
Plussapuolet:
- helppo tapa kokeilla uutta ja aloittaa
hieman erikoisempien oluiden maistelu
- konseptin kautta on mahdollista levittää tervehenkisempää
maistelukulttuuria Suomessa yhä harmillisen yleisen ryyppäysmentaliteetin
tilalle
- konsepti tuo ravintoloihin uudet eri oluttyyleille sopivat
olutlasit (tämä on oikeasti todella iso plussa, sillä lasin vaikutus
maistelukokemukseen on valtavan suuri)
- tykkään maistelulautasesta ideana ja ruokaparitus tuo
siihen uutta, kiinnostavaa näkökulmaa
- maistelulautanen sopii mainiosti pienen porukan yhteiseen
maisteluiltaan
Huomioitavia asioita ja kehittämiskohtia:
- oluen kanssa tarjoiltaviin makupaloihin voisi tuoda mukaan
lisää ajankohtaisia makuja esim. ottamalla mukaan vegevaihtoehtoja, lähiruokaa
ja katuruokaa.
- maistelukokemuksen kannalta kaksi perusasiaa on hyvä pitää
mielessä: makupalojen laatu ja hyvin harkitut olut-ruokaparit.
- toki myös mukana olevien oluiden olisi kiva olla mahdollisimman
laadukkaita ja mielenkiintoisia, sillä uusien jännien oluttuttavuuksien
löytäminen voi olla monelle olutharrastuksen alku. Olutharrastajana toivoisin luonnollisesti
mukaan mahdollisimman vähän bulkkia ja mahdollisimman paljon maukkaita käsityöläisoluita.
Todettakoon loppuun vielä avoimuuden nimissä, että S-ryhmä
maksaa minulle tästä blogikirjoituksesta 350 euron palkkion. Koska sisällöllisiä erityisvaatimuksia ei esitetty, kirjoitin jutun vapaasti niiden fiilisten ja ajatusten pohjalta, joita mieleeni parin päivän aikana nousi. Jutun lähteenä on käytetty S-ryhmän brand managerin Miko Kamppurin ja viestintäsuunnittelija Anna Lappalaisen lanseeraustilaisuudessa antamaa infoa sekä tilaisuudessa mukaan annettua Beer & You -aiheista tiedotetta.
Mikäli haluat lisää tietoa Beer & Yousta, lukaise Kauniin humalan, Loppasuiden ja Tuopillisen kirjoitukset. Myös Punavuori Gourmet julkaisee myöhemmin oman bloggauksensa aiheesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti